Biserica Drăgănescu și întâlnirea cu Părintele Arsenie Boca

Părintele Ieromonah Arsenie Boca, supranumit și Sfântul Ardealului, s-a născut pe data de 29 septembrie 1910 la Vața de Sus în județul Hunedoara. A urmat cursurile Liceului Național Ortodox „Avram Iancu” din Brad, pe care l-a terminat ca șef de promoție în anul 1929. În același an, Zian Boca, pe numele de mirean, se înscrie la Academia Teologică din Sibiu, pe care o absolvă în 1933. La recomandarea profesorului Nicolae Popovici primește o bursă din partea Mitropolitului Ardealului, Nicolae Bălan, pentru a urma cursurile Institutului de Arte Frumoase din București. În paralel, audiază la Facultatea de Medicină cursurile ținute de profesorul Francisc Rainer, precum și prelegerile de Mistică creștină ale profesorului Nichifor Crainic la Facultatea de Teologie din București.

Biserica-Draganescu8

După ocuparea țării de către armata sovietică, Părintele Arsenie a fost arestat pentru prima oară la Râmnicu Vâlcea, pe data de 17 iulie 1945, dus la București și eliberat pe 30 iulie 1945 pentru că nu i-a fost găsită nicio vină. A fost arestat din nou pe 14 Mai 1948, pentru vina a-i fi ajutat creștinește cu hrană pe luptătorii anticomuniști din Munții Făgărașului. Atât pentru aceste bănuieli, cât și datorită notorietății sale printre credincioșii creștini, este schingiuit o lună și jumătate, silit să dea repetate declarații, fiind apoi eliberat. Mitropolitul Nicolae Bălan îl mută de la Mănăstirea Sîmbăta la Mănăstirea Prislop, în luna Noiembrie a anului 1948. Acolo devine stareț, iar după ce sălașul s-a transformat în mănăstire de maici, a rămas ca duhovnic, cu întreruperi în perioadele de arestare sau anchetare: 1950, 1951, 1953, 1955, 1956. În 1959 comuniștii au împrăștia comunitatea părintelui Arsenie Boca, deja martirizat prin închisori și la Canal și i-au interzis activitatea preoțească.

În noaptea de 15 spre 16 Ianuarie a anului 1950 este arestat pentru a treia oară. Face „detenție administrativă”, fiind dovedit vinovat, până pe 23 martie 1951, la Canal. Eliberarea s-a datorat Patriarhului Justinian care i-a semnalat lui Teohari Georgescu pericolul revoltării făgărășenilor. De Rusalii în 1953 este din nou anchetat, apoi este arestat la Timișoara, Jilava, Oradea pentru 6 luni, din 5 oct.1955 până în aprilie 1956. În 1959 i se înscenează nereguli financiare pentru a fi scos abuziv din monahism și pentru a i se interzice să slujească la altar. A urmat pribegia la București, unde a fost tot timpul ținut în marginalitate. Cu cele două licențe ale sale, una la Belle Arte și alta la Teologie, n-a fost admis decât ca muncitor pictor bisericesc, până când e pensionat în 1968 cu o pensie de mizerie. A fost permanent supravegheat de Securitate. Din 1968 până în 1984 pictează biserica de la Drăgănescu. La Sinaia, din 1969 și-a avut chilia și atelierul de pictură, unde s-a retras după 1984.

Dintre toate locurile sfinte unde a slujit, muncit sau a stat părintele, Biserica Drăgănescu, care are și avantajul de a se afla la doar 30 de kilometrii de București, îmi pare a fi locul cel mai nimerit pentru a-l întâlni și a sta de vorbă cu el, a-i cere sfatul și ajutorul. La ieșirea din localitatea Mihăilești, aflată pe drumul spre Alexandria, în dreptul kilometrului 28, drumul cotște tainic înspre spre dreapta, ducând spre localitatea Malul Spart. Pe măsură ce te îndepărtezi de drumul național, înghițind câmpul pustiu din față, localitatea Drăgănescu, micuța localitate din județul Giurgiu, situată între comunele Mihăilești și Buturugeni, pe malul barajului construit pe Argeș se relevă deodată neașteptat, treptat, și în chip parcă magic.

Din fericire Biserica nu este deocamdată promovată, nu există indicatoare, nu se face publicitate, astfel încât, mai ales în timpul săptămânii, ea este o oază de liniște, reculere, reîncărcare și pace. Micuțul cimitir, câteva cruci arhaice, majestuasa balta și foișorul din curte întregesc peisajul și atmosfera. Pe cei doi pereți laterali de la intrare ne întâmpină un fel de stație de emisie recepție mai SF, doi zgârie nori care se prăbușesc și care ne amintesc de 11 Septembrie 2001, și colapsul unei navete spațiale.

Învierea lui Hristos, biruirea morţii, triumful Luminii fără de sfârşit, în contrast cu, pe zidul opus, Scaunul de Judecată, Nietzsche şi Platon, conversând probabil despre adevăr, despre genealogia moralei şi Moartea lui Dumnezeu, în timp ce faţa cinic zâmbitoare a unui diavol şopteşte la urechea umanităţii otrava spuselor lui paradoxale: „Eu nu exist”, împlinind astfel cea mai perfidă şi mai ucigătoare ispită a lumii moderne: ignorarea celui rău; acceptarea lui prin indiferenţă, lene și toleranţă.

Durează ceva până să observi marile scene şi dezvoltări ideatice. Tema tulburătoarea a Călugărului răstignit cu picioarele în Iad şi mintea în Rai, locul central oferit Nunţii din Cana Galileei, uimitoare prin interpretarea părintelui, care adună la aceeaşi masă fără sfârşit – nu numai mirii, dimpreună cu cei 40 de mucenici de la Sevasta, în floarea vârstei, dar şi cortegiul menit să-l petreacă pe stareţul Zosima pe ultimul său drum, sugerându-ne astfel că la bucuria nunţii cereşti există doar trei cai de a ajunge: căsătoria creştină, călugări şi mucenicia martirică.

De fapt nu pictura este importantă, ci analogia pe care o provocă. Se spune că părintele ar fi făcut, în mod uluitor încă din 1940, următoarea proorocire: „Zdreanţa roşie, secera şi ciocanul, steaua cu cinci colţuri o să dispară, dar va veni steaua cu şase colţuri, anarhia, şi va fi vai şi amar de lume. Asta va fi peste mulţi ani, şi nouă, Dumnezeu nu ne va hărăzi să vedem acele vremi. Mie nu-mi va fi dat să văd, după sărbătoarea deşartă a victoriei, câţi dintre cei drepţi au mai rămas. Căci după această victorie deşartă, puţini dintre cei drepţi vor fi în picioare şi la sărbătoare. Peste tot vor fi năimiţi, vânduţi duşmanului, şi abia atunci va începe o noua luptă, fără jertfă de sânge, dar la fel de lungă ca şi cea pe care am început-o noi acum!”.

Dacă v-a plăcut acest articol și doriți să discutăm mai multe pe tema lui și/sau temele conexe, vă rog să nu ezitați să mă sunați la numărul de telefon 0724 511 176 (număr cu tarif normal), să scrieți un comentariu aici, să trimiteți un e-mail la adresa luminasinelui@yahoo.ro, sau să folosiți pagina de Facebook Lumina Sinelui . Vă asigur că vă voi ajuta cu toată dragostea și lumina! Vă mulțumesc anticipat și vă aștept!

Cu stimă,

Radu Mihai Fătulescu – Terapeut Theta Healing și Holistic, Ghid Spiritual, Consilier Dezvoltare Personală și de Afaceri

Anunțuri

2 răspunsuri la „Biserica Drăgănescu și întâlnirea cu Părintele Arsenie Boca

  1. Buna seara,
    ma bucur sa primesc aceste lucruri, mai putin cunoscute, (asa cum spuneti….nu se face popularitate….
    ref: Parintele Arsenie Boca, Casa de copii „Inger Alb”, etc
    Din pacate, inca nu am ajuns la Prislop, dar mi-am propus ca anul acesta sa ajung si acolo, daca bunul Dumnezeu ma ajuta.
    Cu stima,

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s