Afecțiuni ale urechilor, în general – cauze psiho-emoționale și metode de vindecare

Văzul și auzul sunt simțurile care mă ajută să mă orientez în mediu. Pot să văd ceva, fără sunet, sau pot auzi ceva, fără să văd neapărat de unde provine sunetul. Împreună, cele două simțuri creează un fel de lume în trei dimensiuni. Urechile mă ajută, sau mă forțează, să aud toate sunetele din jurul meu, atât pe cele armonioase, cât și pe cele neplăcute. Surditatea totală sau parțială poate surveni atunci când nu pot accepta, sau nu vreau să accept, ceea ce aud. Întrerup contactul dintre mine și ceilalți. Dacă sunt surd, înseamnă că s-a instalat un proces selectiv de informare, vreau să aud doar ceea ce îmi convine și resping tot ceea ce nu îmi place. Acest proces selectiv este foarte eficient, deoarece mă ajută să recunosc, de exemplu, vocea copilului din mine, atunci când îl caut într-o mulțime de oameni. În același fel, acest proces funcționează și invers, în cazul lucrurilor pe care nu vreau să le aud. Într-un mod indirect, urechile ajută la menținerea unui echilibru corp-spirit în Univers. Acest echilibru mă ține în picioare, în alertă, și mă ajută să fiu centrat și să îmi urmez drumul. Urechea este și un simbol pentru ascultarea mea interioară. Ascultarea înțelepciunii mele lăuntrice se face prin intermediul urechilor. Starea urechilor indică cât de mult sunt deschis față de emoțiile mele cele mai adânci, și cât de flexibil și de primitor sunt față de ele.

Ceartă

Afecțiunile urechilor apar atunci când trăiesc o suferință, când sunt iritat, sau când mă simt rănit de lucrurile pe care le aud. Pot avea impresia că nimeni nu ascultă ceea ce am de spus, sau sunt dezamăgit față de ceea ce aș fi vrut să aud și nu mi se spune: complimente, mulțumiri etc. Este ca și cum aș vrea să mă închid și să nu mai fiu în contact cu ceea ce este în jurul meu. Sau poate sunt încăpățânat și refuz să aud ceea ce spun ceilalți. Ceea ce aud îmi depășește puterea de înțelegere. Dacă mă simt confuz legat de ceea ce nu am putut auzi, din cauza unui zgomot, cuvinte sau informații foarte importante, de exemplu referitoare la a lua o decizie sau a alege o anumită direcție, furia sau frustrarea mea vor declanșa o afecțiune la nivelul urechilor. Există o slăbire a auzului la nivelul comunicării, al zgomotelor.

Uneori poate fi vorba despre un conflict în relația cu mama. Durerea de ureche apare ca urmare unei critici care „mi-a ajuns la ureche”, și care îmi era destinată mie sau altcuiva. Ceea ce aud mă neliniștește și îmi face rău, atât fizic cât și emoțional. Mă simt închis în trecutul meu întunecat, de care mă agăț. Îmi port pică și mă culpabilizez. Îmi fac rău singur și poate îi las și pe ceilalți să mă rănească. Dacă este vorba despre o infecție la ureche este posibil să fi auzit cuvinte care mi-au produs o iritare, o tulburare emoțională, un conflict, sau un dezechilibru. Urechile mele reacționează puternic atunci când aud un dezacord sau o neînțelegere între niște persoane pe care le iubesc. Dacă este vorba despre o otită, acest lucru indică faptul că simt multă neputință legată de ceea ce am auzit. Este ca și cum urechile mele ar fi fost sparte de cuvinte pline de violență.

Dacă un copil are o durere la ureche, acest lucru poate exprima un conflict legat de mediul familial sau de școală. Durerile de ureche sunt frecvente la copiii care aud tot ce spun adulții, certurile părinților, fără să poată să își exprime punctul lor de vedere. Este posibil să aud diferite versiuni ale aceleiași povești, și acest lucru mă tulbură mult, deoarece nu mai știu ce să cred. De obicei, unul dintre părinții mei trăiește aceeași situație ca și mine, pe plan afectiv. Pot fi o oglindă care îi arată faptul că ar fi important pentru el să se asculte.

Durerile de urechi se pot manifesta la adulții care au o dificultate de a comunica verbal, mai ales dacă nu suportă să folosească telefonul. Pot avea o dificultate de a încheia conversațiile care mi se par plictisitoare, despre aceleași subiecte care se repetă la nesfârșit. Ajung să am o fobie de telefon, care, prost gestionată, poate declanșa o durere de ureche. Corpul poate, de asemenea, să îmi spună că ar trebui să îmi ascult mai mult înțelepciunea mea interioară. Pot fi confuz cu privire la mesajele sau semnalele care îmi sunt transmise și vreau, într-un fel, să nu mai aud ce se întâmplă, „nu-mi cred urechilor!”. Urechile se pot înfunda atunci când vreau să mă ascund, să mă refugiez în interiorul meu, și dacă nu vreau să mai aud nimic, deoarece mă doare sau mă deranjează prea tare ceea ce aud. Acest lucru este valabil atunci când am un dop de ceară în urechi: nu vreau să mai aud certurile, cuvintele care mă rănesc. Păstrez totul în mine, în loc să ignor ceea ce s-a spus.

Vindecare

Accept să rămân flexibil față de structurile vieții, care sunt mereu în evoluție. Construind baze solide, cu ajutorul vocii mele interioare, urechile mele vor fi perfect sănătoase.

Accept să mă disciplinez, să „aplec urechea” la tot ceea ce se întâmplă în jurul meu, și mai ales în interiorul meu. Învăț să îmi țin urechile deschise tot timpul, dezvoltându-mi în același timp capacitatea de a mă detașa de ceea ce aud. Astfel inima mea poate rămâne mereu deschisă.

Jacques Martel – “Marele dicționar al bolilor și afecțiunilor. Cauzele subtile ale înbolnăvirii.”

Lasă un răspuns

